tirsdag 19. mai 2009

Ona - Min oldefars fødested


Helt fra jeg var ganske liten var jeg bevist at en av mine oldeforeldre kom fra Ona. Men først da jeg begynte med slektsgransking blei det viktig for meg å se dette stedet. Stor var min glede da jeg oppdaget at det to ganger i uka går båt fra Skateflukaia til Ona sommerstid.

Så en julikveld med blikkstille hav tok vi turen, Vidar og jeg. Turen ut tok ca 75 minutt. Skipper og guide underholdt oss hele vegen, og båten var svært komfortabel.

Ona ligger vest for Molde i Sandøy kommune, helt ute i havet. I 1655 var her omtrent 20 hustander, men frem til 1670 var befolkningen vokst til femti hustander. På det meste bodde det nær 300 mennesker her. I 1670 kom det ei stormflod over øyane, og da uværet hadde lagt seg, var det bare 2 hustander igjen. På 1800-tallet økte bosettinga til ca 60 personer. Mine tippoldeforeldre bodde i Kristengarden (G.nr.5 Br.nr.11). Her ble deres tre barn født; Thore, Bereth Christine og Nils Kristian (1840 - 1843 - 1848). Thore omkommer på sjøen sammen med 4 andre den 4.oktober 1863 bare 23 år gammel. Bereth Christine dør i desember 1847. I 1878 flyttet foreldrene og den yngste sønnen til Ålesund. Men i flere år etter ror Nils Kristian til Ona for å slå gresset på Røssholmen (en av to holmer han eide), og frakte det til Ålesund. Det er litt av en rotur. Med katamaranen tar det i dag ca. 1.5 t.


Her finner du NRK sitt hageprogram fra Ona.

Ingen kommentarer: