tirsdag 6. juli 2010

Utsikt fra nordsida av Aspøya

Den som tar seg en spasertur rundt Aspøy skole vil se at det på nordsida er flott utsikt til øyene Godøy, Giske, Valderøy, Vigra og Ellingsøy .
Øyene ligger som en krans rundt Ålesund,
og skjermer byen mot storhavet.
Etter at broene og de undersjøiske tunnelen kom,
kan vi lettere nå disse øyene .
Da jeg vokste opp var det en "verdensomseiling" med ferger for å komme dit.
En tur til Giske byr på mye spennende; historie og et fasinerende landskap.
Bildet viser Giske, som fra denne sida av byen ser langstrakt og flat ut. 
Ei øy med ei historie langt tilbake.
Som barn bekymret jeg meg stadig for folk som bodde der ute.
Når de meldte orkan var jeg redd sjøen skulle vaske dem vekk.
Der var jo ikke noe fjell å søke ly bak.
Da jeg som voksen fikk besøkt Giske kunne jeg endelig begynne å slappe av.
For selv om her er værhardt, så er her både koselig og trygt.
En flott øy, velstelt og koselig, vel verdt et besøk. Ikke minst er det spennende å se det gamle kapellet og strendene mot storhavet.

Ingen kommentarer: